*StAy Up*
Salam...
huarghh....pukul berape ni??
Lebih kurang pkl 5 pg msia n 4 pg waktu Indonesia Barat..
I havent sleep yet..
Hmm...sbnrnye td ak, KAm n Nabil tggu Geminid Meteor Shower..
malam ni dikatakn malam kemuncak..so..cam semangat nk tggu
bnde ni difahamkn berlaku setiap thn n intensitynye bertambah dr tahun ke tahun
so kalo thn depan maybe akn lebih bnyk yg dpt kte lihat n lebih jelas n terang
nk info lg try r search..

Subhanallah..


Hmm...ktorg tunggu sambil bce SOOCA..
sesekali sembang tntg zaman kanak2..
haha..
Sambil2 tu, melihat ke arah langit..
ktorg ddk kt tgge mse tu..

ktorg tggu..
lame..pastu, NAbil give up..
sian dia...dah ngntk sgt...
tggl ak ngan Kam..
ktorg tggu..
pastu. kam plak tdo..
atas riba ak..hehe
kebas..haha
x lame pas tu...














"kam...jom la balik bilik..
haha...x de rezeki r.."

maybe spot ktorg x best kot..
x leh tgk seluruh langit..
tp..x kisah la..

awal2 td ktorg nmpk firefly..
sekor je..
haha...anggap la tu meteor ak..
cantik..
bercahaya gak..

harap thn depan leh tgk..
InsyaAllah kalo diberikan kesempatan..
At least, ak nk tgk once in a lifetime..


k la..dh azan subuh dh pun..
pas solat..tdo la kot...
x thn...


p/s: tdo pas subuh x elok..jgn amalkn..
BTW, Happy BIRTHDAY BEA n SYITAH
also, Happy BECOMING BITRHDAY IZZAT!!!
May u guys lead a happy Life :)
Labels: 2 pendapat | edit post
sejujurnya... 
= PeRanG =

Salam....
Alhamdulillah...Multidiciplinary Examination a.k.a
MDE n Comprehensive dh setel..
Tinggal Student's Objective Oral Case Analysis (SOOCA) n Community Research Program (CRP) jek..

Hmm...4 hari ni mmg rse cam p perang..
Takut..
paranoid..
ni blom kt Palestin..AllahuAkbar..

Suasane Bilik Exam

Tembak-menembak berlaku..
BANG!! BANG!! <--disebut 'beng' bkn singkatan bagi ABANG
Berdas-das..tembakan
Berbutir-butir..peluru
kengkadang, nmpk...
Tp selalunye...x..
Kabur..
Berkabus..
So, kalo tembak pun..x tau..
kena @ tersasar
Tp..Alhamdulillah..
Ad juga yg ak yakin, tumpas ditanganku..(ayat x leh bla...haha XD)
Namun begitu, ak belum tumpas..
(hope so)

Hmm...skang...ak nk merehatkn diri jap..
Penat
Capek
Lelah
Fatigue
Tp X leh lelame..SOOCA penting >.<
kang x sempat plak nk prepare..huhu..
Dh x leh tembak, nnt nk wat ap??
GORENG??
haha..
(don't try this at HOME<--kalo ad org wat SOOCA kt umah la..huhu)

K la..merepek je..
just ignore the 'kemerepekan'

Kengkawan, perjuangan kte belum berakhir..
Ak x leh nk kate ak dh berusaha..dh berusaha ke ak?
Ckop ke demi kejayaan yg ak nk??
Wallahua'lam..biar Dia je yg menilai..
After usaha, doa n tawakkal
Semoga Allah memberi kemenangan n kejayaan kepada kita..
Amin...

pen off <-- padahal lgsung x gne pen XD
Labels: 0 pendapat | edit post
sejujurnya... 
SYAITAN >:E

Salam..
hmm..x tau nape..abah ak post ni kt komen entry
~ShopPing~ huhu..so ak wat la entry bru...kongsi ngan korang sekali..hehe..




*Sekadar image hiasan


DALAM Quran, jelas sekali Allah swt mendedahkan bahawa musuh manusia bukanlah manusia tetapi Iblis yang ingkar akan perintah-Nya untuk sujud kepada Adam.

Allah mengingatkan agar kita sentiasa berwaspada daripada pengaruh syaitan. Ia melihat dan hidup bersama kita tetapi kita tidak dapat melihatnya. Dia selalu mengacau sekalipun dalam solat. Ia menghiaskan kita dengan pelbagai maksiat.

Bagaimana kita dapat mengatasi, menolak segala rupa ancaman serta bisikannya yang mendorong kepada kesesatan?
Pertama, hendaklah kita menganggapnya sebagai musuh utama di dunia ini. Bahaya syaitan yang paling kita khuatiri ialah bahawa ia mengetahui kelemahan jiwa manusia.

Ulama telah memberikan pandangannya tentang dunia syaitan. Syaitan mempunyai zuriat sama seperti manusia sebagaimana yang difirmankan Allah yang bermaksud:

"Patutkah kamu mengambil ia dan turunan-turunannya sebagai pemimpin selain daripadaKu, sedang mereka adalah musuhmu?" -- Al-Kahf: 50.

Jika syaitan itu bukan daripada unsur malaikat tetapi serba sedikit ada menyerupainya. Tatkala Allah swt memerintah malaikat sujud kepada Nabi Adam
as, iblis terus menyampuk sambil berkata: "Patutkah aku tunduk dan sujud kepada makhluk yang dijadikan daripada tanah?'' Apabila iblis enggan melaksanakan
perintah Allah swt, maka ia terus disingkir daripada rahmat-Nya. Allah berfirman:

"Dia adalah dari golongan jin, maka ia menderhakai perintah Tuhannya." -- Al-Kahf: 50

Iblis bersumpah dengan kekuasaan Allah bahawa ia akan tetap menggoda segala makhluk Allah melainkan hamba-Nya yang ikhlas dan taat. Al-Quran menyebut:

"Iblis menjawab: Demi kekuasaan Engkau, aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hambaMu yang ikhlas di antara mereka (orang-orang yang telah diberi taufik untuk mentaati segala petunjuk dan perintah Allah)." -- Shaad: 82,83.

Justeru itu, Allah mengingatkan kita akan godaan syaitan. Setiap insan ada syaitannya yang sering menggoda, menyesat dan menghiaskan baginya pelbagai maksiat. sepotong hadis yang maksudnya: "Sesungguhnya syaitan itu masuk lari ke dalam tubuh anak Adam melalui saluran darahnya."

Syaitan sangat suka menyesatkan orang-orang yang jahil atau kurang ilmu.

Ia menghiaskan mereka dengan kepercayaan karut sehingga dapat menyakinkan manusia dengan ilmu ghaib.

Ia juga memperdaya orang-orang jahil supaya memberi fatwa tanpa pegangan ilmu yang sahih dan menyebarkan perkara bidaah serta memesongkan manusia dengan ajaran-ajaran sesat yang bertentangan dengan Islam.

Kita dapat mempertahankan hasutan dan tipu-daya syaitan dengan memohon perlindungan daripada Allah. bertakwa sahajalah yang dapat menentang ancaman syaitan daripada menembusi hatinya seperti firman-Nya:

"Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa apabila mereka ditimpa wasangka daripada syaitan mereka ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahan mereka." -- Al-A'raaf: 201.
Apabila syaitan mendengar bacaan ayat-ayat suci al-Quran, dirinya menjadi kecil dan apabila mendengar seruan azan pula, ia lari lintang-pukang dek ketakutan. Allah swt telah mengajar kita bagaimana kita dapat menolak syaitan sehingga ia mengundurkan dirinya. Allah berfirman:
"Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." --
Al-A'raaf: 200.

Rasulullah saw juga telah mewasiatkan umatnya supaya membaca ayat al-Kursi sebelum tidur, seperti sabdanya yang bermaksud:

"Apabila salah seorang daripada kamu hendak tidur, maka bacalah ayat al-Kursi. Sesungguhnya dia sentiasa dalam jagaan Allah dan syaitan tidak akan mengganggunya sehinggalah waktu fajar."
Terdapat juga doa-doa menentang godaan syaitan iaitu seperti doa Rasulullah yang berbunyi: "Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna daripada kemarahan-Nya, seksaanNya, kejahatan hamba-Nya dan juga daripada bisikan-bisikan syaitan."

Labels: 0 pendapat | edit post
sejujurnya... 
A L - I M T I H A A N (~,~")


Salam Semua~

Rase x sangke hari Isnin ni (ESOK) pekse FINAL SEM!!!!

Takut sangat >.<

Tachycardia!!! Nervous!! x tau nk describe cmne..

Nape yang takut sgt ni???

Sbb x abes bce la...ap lg???

Buku yang nk kne bce tu....bnyk ni!!!(Fig 1.1) haha...bajet..

Fig 1.1. Books to Read *later*


Tp x mungkin la bce sume bku ni...

Nk bce slide lecture je...tu pun cam x sempat...(@,@)

Tu la....main lagi bebanyak...

Lalai!!

Lagha!!

Bile tah nk berubah

X pe la...try wat yg terbaik kali ni..

Kepada dak2 Twinning 09 n sesape la yg kenal..x kenal pn x pe.., All The Best

Minta maaf atas segale salah silap ak selame ni..

Kalo korang ad wat salah ngan ak pun, jgn risau..ak maafkn

Kte same2 memaafkn k. Hehe... :D

Dengan itu, Semoga ALLAH memberikan kejayaan kepada kita, permudahkan kte nk jawab pekse..

Igt memane yg lupe..

Yang penting, ilmu tu biar berkat..

Ak tau sume dah berusaha..tinggal nk keluarkn hasil usaha tu je time pekse nanti

Pastu...same2 kte bertawakkal..ap keputusan yang kte dpt nnt, kte serahkn kepada yang Maha Pemurah

“...Faiza ‘azamta fatawakkal ‘alallah, Innallaha yuhibbul Mutawakkilin” (Ali ‘imran: 159)

^x phm bkk tafsir..huhu

Berikut adalah EXAM SCHEDULE (fig 1.2)

Fig 1.2. Exam Schedule


Hmm....x tau nk tulis ap lg....

Kepada Mama ngan Abah, tolong doakan kejayaan org (though I know u already did)

Love U

That’s All,

Salam Peperiksaan n Selamat Berjuang!! J

Labels: 6 pendapat | edit post
sejujurnya... 
~ShopPing~
Guess What??
Yesterday I went SHOPPING with my friends
we rent a van from PADMA and of course got driver Mr Atang..*sorry if I got the spelling wrong those who know him*
The first shopping spot is Pasar Baru
There, got many things from clothes, shoes, handbags..souveniours ..almost everything u can find the and the price??
I think it's cheap and u can negotiate until u get the lowest price they can give..
I bought my family and my friends something there..
u can never finish shopping there in one day *well, if u got the money XD*
then, we went to Toko Tiga.. got many Levi's things and other outfits..
After that..hurm..Dago...paradise of Factory Outlets


One of Them..
hmm..then..we went to Rumah MOde..some more factory Outlet..
hehe....



The last place we went yesterday is..Paris Van Java a.k.a PVJ
we eat there..and shopping some more...
very tiring...
dont want to tell how much I've spent..

wanna post more pictures but cant >.<..
later maybe....
Wanna write more but too lazy XD






Labels: 2 pendapat | edit post
sejujurnya... 
HappY BirthdaY to Me
Haha...HAPPY..
y am I so happy?
well it's my BIRTHDAY of course i'm contented
but the most important thing is my friends who make me so happy
when I'm all alone and thousand miles away from my beloved family
they cheer me up
not only today, everyday :)
want to say my gratitude towards all especially Muneera!! <3
and to my lovely housemates to be Hafizah, Alyaa, Bea, Kam and As..
cant wait to move into our luxurious bungalow..hoho..
and for Twinning Program Students 2009
u guys ROCKSS!!
May Allah Bless Us All and succeed to become a good Doctor
Amin...


My Birthday Cake by My Beloved Housemates To BE :)


A present I will treasure From Muneera <3

so happy although i havent studied my learning issue >.<
and for my parents..i love u..
without u, i'll never be here...for sure...



Labels: 1 pendapat | edit post
sejujurnya... 
< I M A N >
Lame x update blog nih..
sampai lupe password..haha..

Hmm...saje nak kongsi2...tgh bace2 email n tertarik ngan kisah ni..
camne bezanya iman semut n manusia..

Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di atas batu; lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus.

Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: " Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku".

Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya: " Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?"

Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas, dia angkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dalam bekas dan tutup bekas itu. Kemudian Nabi Allah Sulaiman tinggal semut didalam bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan. Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut.

Lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut: "Kamu rupanya berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah".

Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong, kalau aku ada di atas batu aku pasti makan apapun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiridan rezeki itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku. Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan. Aku takut kamu lupa".

Itulah Iman Semut !!!

Iman manusia ?

Di zaman Imam Suffian, ada seorang hamba Allah yang kerjanya mengorek kubur orang mati. Kerja korek kubur orang mati bukan kerja orang ganjil. Bila ada orang mati, mayat terpaksa ditanam, oleh itu kubur perlu digali dulu. Tetapi yang ganjil mengenai hamba Allah ini ialah dia tidak gali kubur untuk tanam mayat. Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam, waris sudah lama balik kerumah dan Munkar Nakir sudah menyoal, barulah penggali ini datang ke kubur untuk korek balik. Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelah di INTERVIEW oleh Munkar Nakir. Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3 kubur, 10 kubur, 50 kubur sampai 100 kubur.

Lepas itu, penggali pergi kepada Imam Suffian dan bertanya kepadanya: "Ya Imam, kenapakah daripada 100 kubur orang Islam yang aku gali, dua sahaja yang mana mayat di dalamnya masih berhadap kiblat. Yang 98 lagi sudah beralih ke belakang?".

Jawab Imam Suffian:" Diakhir zaman hanya 2 dari 100 umat Islam yang percaya rezeki itu di tangan Allah s.w.t. 98 orang lagi tidak percaya bahawa rezeki di tangan Tuhan".

Itulah sebabnya apabila umat Islam tertekan dengan SOGOKAN duit yang banyak, biasanya iman dia akan beralih. Nyatalah iman semut lebih kuat dari iman manusia.

camne manusia leh kalah ngan haiwan sekecil semut tu...
jom la kte renungkan...
Labels: 1 pendapat | edit post
sejujurnya... 
  • About Me

    My photo
    I'm a student from Padjadjaran University, Indonesia. Interested in art, j-pop/j-rock, cooking~~ and of course, EAT :D. I'm a future Doctor, InsyaAllah.. Amiiiin...

    Feel Free 2 Add :)

    your Curiosity

    I'm a YUI Lover

    Health Tip of The Day

    next please