R E J A B
Sama samalah kita ingat mengingati amalan amalan mulia yang penuh berkat ini……….
BULAN REJAB
Pada 4 Julai 2008 (Jumaat) kita memasuki bulan Rejab. Bulan Rejab adalah bulan Allah swt. Let's overview ada apa di sebalik bulan Rejab itu. Diriwayatkan bahwa Rasulullah saw telah bersabda, "Ketahuilah bahwa bln Rejab itu adalah bulan ALLAH swt, maka:"

1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH swt

2. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab 1429h/Isra Mi'raj (Rabu, 30 Julai 2008) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa

3. Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan di sisi ALLAH swt

4. Barang siapa yang berpuasa 3 hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab (4, 5, 6 Julai 2008) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900 tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan seksa akhirat

5. Barang siapa berpuasa 5 hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya akan dimakbulkan Allah swt..InsyaAllah

6. Barang siapa berpuasa 7 hari dalam bulan ini, maka ditutupkan 7 pintu neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa delapan hari maka akan dibukakan 8 pintu syurga

7. Barang siapa berpuasa 15 hari dalam bulan ini, maka ALLAH swt akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya."

Sabda Rasulullah saw lagi :"Pada malam Mi'raj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya pada Jibril as "Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?"
Maka berkata Jibrilb as "Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca selawat untuk engkau dibulan Rejab i ni."
Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita :"Ketika kami berjalan bersama-sama Rasulullah saw ke sebuah kubur, lalu Rasulullah saw berhenti dan beliau menangis dengan amat sedih, kemudian beliau berdoa kepada ALLAH swt. Lalu saya bertanya kepada beliau "Ya Rasulullah, mengapakah engkau menangis?" Lalu beliau bersabda "Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam kuburnya dan saya berdoa kepada ALLAH swt, lalu ALLAH swt meringankan atas mereka."
Sabda beliau lagi "Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu berpuasa satu hari dan beribadah satu malam saja di bulan Rejab nescaya mereka tidak akan disiksa di dalam kubur." Tsauban bertanya "Ya Rasulullah, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rejab sudah dapat mengelakkan dari seksa kubur?"
Sabda beliau "Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan solat malam sekali dalam bulan Rejab dengan niat karena ALLAH swt, kecuali ALLAH swt mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan solat malam satu tahun."

p:s Rebutlah 5 perkara sblm dtg 5 perkara

Dipetik daripada email.....

sama-samalah kita merebut pahala di dalam Bulan Rejab ini...
Labels: 0 pendapat | edit post
sejujurnya... 
LiFe WitHouT WatEr
Last Thursday if I was not mistaken..
Hostels start x de air..
seksa giler..AGONIZING!!
sian orang2 yang duduk kat tmpt x de air..mesti lagi susah hidup diorang..
ni baru sikit je ni..
Ujian ALLAH..
memalam tu kitaorg gi angkut air kat wing A sbb kat situ je ade air..
Esok pagi tu nasib baik ade air..sempat la mandi..tapi toilet plak x de air..
Susah r..
2 orang roommate balik..best r diorang..
tinggal2 aku ngan sorang lagi je kat dlm bilik tu..
Malam tu kitaorg gi library..
memandangkan ketiadaan air di Hostel..
aku decide nak Solat kat situ je..
Alhamdulillah..setel la solat aku haritu..
MAlam tu hujan...sume orang gi letak baldi kat bawah..
mmg nmpk pathetic giler r..
tapi aku pun wat gak..
HAha..nak survive kan..
Hari Sabtu plak..aku ngan roommate aku lagi sorang tu gi la mandi..
nak tau mandi kat ne?
KAt toilet Cafe..nasib baik tmpt tu x jadi tumpuan sangat..
ape jadi kat air yang aku tadah tu?
Ciput giler..org lain punye pun same..
Huhu...
mase lunch..roommate aku bagitau dh ade air..
tapi bile aku balik je..air dah tinggal sikit..
nak basuh baju pun x sempat..
kitaorang gi la kat wing A..nk basuh pakai washing machine kat situ..
nak basuh pakai mechine pun seksa..
kitaorg kena angkut air masuk kat dalam mechine tu baru dia gerak..
dah r nak bagi penuh tu lame dan menggunakan air yang banyak..
kena wat 2 round plak tu..
sekali mase nak wash..lagi satu mase nak spin..
adoi...penat ooo..
petang tu aku tido..
pastu..aku bangun2 air dah ade balik...
Alhamdulillah..sampai hari ni..(AHAd) still ade..hehe..


as an addition..aku nk kongsi message aku ngan mak aku..

MAMA: Along, dah ade air blom?

AKU : Dh. tp toilet je x de. Bju dh bsh dh. Pki mechine. Hehe. Mls r nk bsh pki tgn.

MAMA: Botol mineral tu jgn buang, isi air letak tepi katil, x dak air leh gak wat basuh *******
(air kecil..saje cencored kan haha)

AKU : Haha..dh buat dh. Ade 3 btl besar kat tepi ni..adoi..

MAMA: Ha tau x pa, kat situ ada ayaq tapi tempat hang tu tinggi tekanan rendah, mandi jgn x
mandi, kami mkn lempeng kelaa ni, mkn jgn x mkn tau
.

AKU : Ish. bkn nk bg sikit. Dh mndi dh. Mkn pun dh...

MAMA: Ok dok baik2, bye.

hmm..tu je la setakat ni..malas nk post BI..take time nk pikir..
Labels: 1 pendapat | edit post
sejujurnya... 
Blah Blah Blah..
Nothing..
Just wanna say that the connection here is damn slow...
*here* is secret..not gonna tell... XD
Guess if you can...
Fed-up..going to leave in few more minutes..
Labels: 0 pendapat | edit post
sejujurnya... 
MAtricuLAtioN liFe
Almost two weeks being in the matriculation.
Live began to be more hectic day after day.
Orientation week was the busiest week.
Lots of activities and it was very tiring yet I had fun throughout the week.
Getting to know more people, meeting seniors from the same high school.
Gaining experiences from them, it was very precious!
Studying is another thing...
Everyday, we have to prepare for the topic of the next day.
So, we'll be able to understand more as the lecturer explain.
Skill of taking notes is important during the lecture process.
We must be able to write fast and at the same time listen to the lecturer's explaination.

I've missed the scond Biology lecture on the second day as a result for sleeping in the afternoon.
My advice is, it is crucial for us to be able to be puntual and attend the class because even in one hour lesson we could gain many knowledge and it is a waste if we missed it.

that's all for now.

My English Sucks..SORRY.

ah! Lupe nak bagi tau..my new friends...

roommates- Hidayah, HAjar, and Roslina..
Classmates- Syuhada,Ili, Kira..and a lot more..
ex-kisaSianS- Adibah, Syafiqah Jasmi, Syafiqah Sapar, NAjwa, AfuZa and HazwAn
ex-smks 18-Afif (today I know the fact that he loves YUI!!!)and Wan Ahmad HAzeeM
ex-smk 18-HAjar..
those that I've not mentioned, sorry..maybe later
Labels: 0 pendapat | edit post
sejujurnya... 
Farewell..T.T
Finally, the day has come.. May 12th
I'll enter Matriculation in Malacca.
Gotto further my study..
Hmm..the last day working is boring.
Nothing special happen for me to treasure.
But I'm glad that I worked there and made some new friends.
Yan, Farahin, Hidayah, Suzie, Azah, K.Ida, k.Ida Cheetah Ladies, K.Ina, K.Tini, K.Yati, K.Ita, K.Ti, Abg Fauzi and those who are not mentioned *sorry* I'll remember all of you (hope so)
Thanks for giving me such precious memory.
And also to Farah and Syahira..my friends since elementary school!
And we worked together..and now going to be seperated again..
I hope we'll all succeed in whatever we do. InsyaAllah
I think that's all for now. Till I write again :) See ya!


P/s: HAppy Mother's Day!! (MAy 11th)
I love You mom..thnx for everything.MAy Allah Bless You <3


THe Store Geng! Love you Guys!!

Labels: 0 pendapat | edit post
sejujurnya... 
My First Post ^^v
Actually I'm not a kind of person who like to write nor read.
But today, my ex-classmate encourage me to do so..
Actually I've already think about it a couple of times..but only today i did it..*sigh*
I'm not sure what I'm going to post after this.
Maybe I'll share my slice of life experience..or my thoughts..or maybe other's thought.
I'll try to make myself sometimes to update this blog :) since i'll enter matriculation and need to struggle in my study.Yosh! Strive to success!
After this I might post in Malay.. :D

till then..see ya!

p/s: I've received my salary for this month! ureshii~ ah! and my driving license too! XD
Labels: 0 pendapat | edit post
sejujurnya... 
  • About Me

    My photo
    I'm a student from Padjadjaran University, Indonesia. Interested in art, j-pop/j-rock, cooking~~ and of course, EAT :D. I'm a future Doctor, InsyaAllah.. Amiiiin...

    Feel Free 2 Add :)

    your Curiosity

    I'm a YUI Lover

    Health Tip of The Day

    next please