Aku dan...
Salam sume~
quite sometimes i haven't update my blog..
huhu...sebabnya: malas+busy

so harini seperti rajin nak menaip sikit2
pagi tadi ada Sukaneka sempena Camaraderie: Togetherness
minggu yang memang khas untuk girls sahaja :D
Memang best dan penat..
Pastu singgah CARPAL (Care for Palestine) jap..
balik program tu dapatla kuih sorang sebungkus..



Sebelum balik bale,
Aku dan Bea p makan
Order2..pastu ada sorang pakcik ni datang...
Bea yang baik hati memberikan kuihnya kepada pakcik tersebut..
Dengan wajah yang bahagia, pakcik tersebut mengucapkan terima kasih
lalu beredar ke orang yang lain pula

Tidak lama selepas itu, ada seorang pakcik lain..
menyanyikan lagu-lagu
datang kat kitorang gak..
Aku pun dapat kuih tu..
jadi aku memberikannya kepada pakcik tersebut..
sama reaksinya..mengucapkan terima kasih dan senyum..
aku berkata kepadanya "dimakan ya"
Selepas itu, dia menjawab "ya, buat anak2"
selepas itu..dia juga beredar dan pergi ke orang lain..

Hmmm..tu je ceritanya..
sebenarnya panorama sebegini tidak asing lagi di sini..
makcik2 yang membawa anak..
penyanyi2 jalanan..
dah biasa kelihatan...

Macam2 ragam..
ada yang dah diberi duit, pergi tanpa menghabiskan lagu pun..
(x de la harap sgt pun..tp cam..ntahla..huhu..)
jika x diberi, nyanyi..sampai habis lagu..dengan harapan akan diberi sedikit sumbangan..
Pernah sekali tu, ada makcik ni..
Aku x bagi pape..
dia maki2 sambil kuar dari tempat makan tu
geram gak r..
ada ke patut..
rosak mood aku haritu

Dan selalunya..mereka ini, orang yang sama, menyanyikan lagu yang sama,
setiap hari..
kadang2, nak makan pun rasa x selesa..
melihatkan keadaan mereka yang tidak berkemampuan,
sedangkan kami sedang makan..
kadang2..budak2 pun ada..
X p sekolah ke diorang ni?
mungkin mereka memang miskin..
atau mungkin sindiket??
no comment

Kadang2 tu memang la kesian,
tapi, itu sahaja ke yang diorang mampu buat untuk memperbaiki
ekonomi keluarga dan menyara diri?
Aku tengok, kebanyakan mereka kuat untuk bekerja
X de la cacat ke apa..sempurna je..
Boleh je kalo nak buat pekerjaan lain selain dari meminta-minta
Hmm...mungkin mereka ada alasan tersendiri yang tidak memungkinkan mereka untuk berbuat demikian..

Papepun..nak kongsikan website yang ada memberi info tentang hukum mengemis
kalo nak banyak lagi cari sendiri :P

wow..panjang betul..
huhu..itu sahaja yang nak dikongsikan..
harap ada yang bermanfaat..
:D

P/S: sorry kalo skema sangat :P
Labels: , edit post
sejujurnya... 
0 Responses

Post a Comment

  • About Me

    My photo
    I'm a student from Padjadjaran University, Indonesia. Interested in art, j-pop/j-rock, cooking~~ and of course, EAT :D. I'm a future Doctor, InsyaAllah.. Amiiiin...

    Feel Free 2 Add :)

    your Curiosity

    I'm a YUI Lover

    Health Tip of The Day

    next please