Jiwa Yang Tenang :)
Salam semua,
X de pape pun..cume nak kongsi artikel pasal hati yang tenang :D
jika ada ketidaksedapan hati, kekacauan jiwa, kesakitan kepala bolehla kita cuba renung2kan

*ni karya lame ak :P sempat lg promote :D

Firman Allah " Wahai jiwa-jiwa yang tenang, kembalilah kepada tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhainya, Masuklah ke dalam golongan hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurgaKu" (al-fajr:27-30)


Jiwa yang tenang dipenghujungnya nanti disambut Allah kembali kepangkuannya dalam keadaan yang sangat bahagia dan ditempatkan disyurga hingga kekal abadi.
Jiwa yang tenang, yang selalu dicari manusia tetapi kita selalu tersilap jalan dalm pencarian. Kita masih seperti anak kecil perlu ditatih supaya tidak terjatuh. Yang memimpin kita bertatih adalah Yang Maha Pencipta sendiri dengan pimpinan penuh kasih sayang, kasih yang lebih besar dari kasih seorang ibu yang memimpin tangan anak kecilnya.
Adakalanya kita terjatuh juga pada masa kita melepaskan diri dari pimpinanNya, namun Dia masih bersabar menghulurkan kasihNya untuk kita. Semakin kita menghampiriNya, semakin pantas Dia menghampiri kita dan Dia meyakinkan kita dengan kata2,
"dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibiskikkan oleh hatinya dan kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" (Qaf:16)
Bayangkanlah bertapa dekatnya Allah kepada hambaNya. Disaat2 kita diganggu kekasaran insan lain, kata-kata lembut dari Yang Maha Penyayang itu menjadi penawar yang amat syahdu.
Kata-kata itu dari Al-Quran yang sering kita lupakan. Al Qur’an mukjizat terhebat hadiah dari Allah untuk ummat Muhammad saw. Kita terpilih menerima hadiah itu tetapi kita jarang menghargainya.
Allah Maha Adil. Jiwa yang tenang itu diberikanNya kepada setiap insan. Tetapi kerana kealpaan kita menjaga dan menyuburkannya, kita membiarkannya tertanam di bawah, ditindih kuat  oleh nafsu amarah.   Iblis laknatullah itu zalim. Iblis tidak mahu manusia memilikkinya lalu membantu sang nafsu agar jiwa yang tenang tidak bisa keluar menguasai diri.
Jiwa yang tenang perlu dibantu untuk bangkit kerana ia sedang menderita dihimpit nafsu perosak itu . Nafsu perosak perlu dibuang untuk memberi ruang kepada jiwa yang tenang berada di atas, di tempat yang selayaknya dia berada dalam minda yang sihat yang sentiasa mencari ilmu penyuluh hidup.

Akhir Kalam, Allah ada berfirman:
"(iaitu) orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram" (ar-ra'd:28)
dengan jelasnya sudah diberitahu bahawa untuk mendapatkan jiwa atau hati yang tenang adalah dengan mengingati Allah. Basahkan lidah kita dengan sentiasa menyebut namaNya. Mulakan setiap perbuatan kita dengan mengingatiNya. Semoga kita menjadi hamba yang memperoleh jiwa yang tenang dan akhirnya mendapat keredhaan dan syurga yang hakiki. InsyaAllah :)

p/s: daripada kita melatah yang bukan2 kalo terkejut, baik kita ucapkn Astaghfirullahalazim :D

Labels: edit post
sejujurnya... 
6 Responses
  1. Nabilah Says:

    amal,aku ske...tapi lagi ske kalau ade yang bold2 n berwarna. :)

    [Reply]

  2. AmalAdhwa Says:

    haha...ko tgk post2 ak sblm ni..
    mne ad kaler2..hahaha..ni pun ak da pendekkan n tmbh point2 ak sendiri...tp cam pendek cket drpd yang asal.InsyaAllah nnt kalo rajin ak kaler2 k :P

    [Reply]

  3. Anonymous Says:

    salam..lyke2!!=..ingatlah Allah, hati menjadi tenang..

    [Reply]

  4. duha Says:

    pernah ad yg bertanya, kenapa waktu tak tenang, dia cuba berzikir..tapi masih tak tenang..

    pernah ada yg menjawab, sebab zikir dia tak disertai zikir..

    wallahua'alam..mungkin kadang2 mulut kita berzikir, tapi fikiran melayang entah kemana..huhu..

    tapi apa2 pun, hanya Dia yg memegang hati manusia..so hanya padaNya kita memohon agar hati kita ditenangkan :)

    [Reply]

  5. AmalAdhwa Says:

    hihi....btol jugak tu...
    kadang2 mmg mulut je gerak..tp x bwk ap2 makna kt kita...camne nk dpt ketenangan?
    kne muhasabah diri balik..
    papepn thnx k.duha..really helpful :D

    [Reply]


Post a Comment

  • About Me

    My photo
    I'm a student from Padjadjaran University, Indonesia. Interested in art, j-pop/j-rock, cooking~~ and of course, EAT :D. I'm a future Doctor, InsyaAllah.. Amiiiin...

    Feel Free 2 Add :)

    your Curiosity

    I'm a YUI Lover

    Health Tip of The Day

    next please